Så når du dina kunder via E-handel

0
120
views

Konsten att vara herre på täppan inom E-handel

Det första som ska sägas i detta fall är att det finns massor av olika genrer och saker att sälja inom e-commerce. Detta leder då till att konkurrensen är olika inom olika områden, vilket i sin tur leder till att denna konstart blir lättare eller svårare i vissa hänseenden. Något som dock står helt klart är att du söker dina kunder på nätet, vilket betyder att du måste finna de rätta vägarna för dina kunder att se dig i den virtuella världen. Beroende på vad du erbjuder så kan det även vara viktigt för dig att vara synlig i den fysiska världen. När dessa två områden måste kombineras så kommer detta många gånger att leda till stora kostnader. Dessa kallas för marknadsföringskostnader.

Den del av marknadsföringen som ligger på det fysiska planet brukar vara den som avses vara den dyraste. Om du kan så ska du naturligtvis försöka att avstå från dyr marknadsföring. Inom e-handel så anses den fysiska marknadsföringen i form av tidningsannonser samt flygblad också vara förkastlig. Här handlar det om att människor får något som kanske inte intresserar dem och att de bara ser detta en enda gång. När det gäller marknadsföringen på det virtuella planet så är denna nödvändig för att du ska lyckas inom ecommerce. Här handlar det om design, logotyp, nyhetsbrev, annonser på nätet samt sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering – Det viktigaste inom e-commerce

Något som ingen kan komma ifrån inom e-handel är att du bygger en virtuell butik i någon annans hus. Här kommer du mycket nära sanningen om du förstår och inser att Google är din hyresvärd. Även om du har ett webbhotell från en plats och en domän från en annan, så betyder detta ingenting. Det är fortfarande Google som sätter upp det hyreskontrakt och de regler som gäller för dig om du vill synas med din verksamhet på nätet. I det fallet handlar det om den viktiga biten sökmotoroptimering som ingen kommer ifrån när det gäller handel på nätet. Följer du Googles regler inom detta område kommer du dock att ha en mycket stor chans till höga placeringar samt en optimal synbarhet på nätet.

Sökmotormarknadsföring – För e-handel som vill lyckas

Som en andra del kommer allt annat som ingår i en marknadsföring på Internet. I det fallet handlar det då om att vara synlig på flera olika platser. Detta kan även utföras via Off-Page SEO, vilket då betyder massor av länkar från andra sajter, ett flertal satellitsidor samt presentationer i sociala media och andra forum samt bloggar. Sökmotormarknadsföring är det som handlar om betalda annonser på nätet. Här är det då vanligt att använda Facebook Ads, Bing Ads samt den regerande faktorn Google AdWords.

Sammanfattning av marknadsföring på nätet

Oavsett hur mycket du annonserar och hur många platser du syns på så kommer inte detta att betyda många kunder. Det som är viktigt inom digital marknadsföring och e-handel är kvalitet. Bra kvalitet på dina bloggposter, annonser i kombination med bra priser och god kvalitet på det du erbjuder är lösningen. Av den anledningen är det därför mycket viktigt att välja de rätta platserna att synas på, samt att sätta upp en gräns för hur stora kostnader som ska läggas på en virtuell marknadsföring.