5 Praktiska Social Media Marketing-strategier som alla e-handelssäljare måste veta

0
146
views

Med fler kunder som handlar online än någonsin tidigare, och allt större konkurrens om uppmärksamhet kommer onlineföretag bara att kunna maximera sin framgång om de lär sig att bygga på organiskt engagemang i sociala medier.

Att få organisk trafik genom sökning, och även konverteringar från betalda annonser är fortfarande bra sätt att bygga affärer. Men att utnyttja en gemenskap för att bygga försäljning från organiskt engagemang kostar inget mer än din tid. Och dessutom finns det många verktyg för att hjälpa dig på vägen.

Här är fem praktiska strategier du kan implementera direkt, vilket kommer att bidra till att öka trafik och försäljning genom dina sociala kanaler.

Skapa, samla och dela fantastiskt innehåll

Om allt du gör genom dina sociala kanaler främjar dina egna produkter kommer din publik att brinna ut på dina sidor och posta ganska snabbt. Ju mer engagemanget faller på dina inlägg, desto mindre kommer dina nya inlägg att ses av dina anhängare – kanaler som Facebook, Twitter och Pinterest vill ju bara visa det mest intressanta innehållet för att hålla användare engagerade (och det finns en många varumärken konkurrerar om det begränsade utrymmet i en användares sociala foder).

Bygg upp engagemang genom att hitta riktigt fantastiskt omvandlat innehåll. Jag pratar inte bara om att “reposta” gamla artiklar eller dela på coola saker du hittat på andra webbplatser. I stället tar du till skyskrapaeffekten (som gjorts känd genom Brian Dean) eller skapar något som liknar Buzzfeeds listicles.

Hitta ett intressant ämne och forma det till något mycket bättre än originalet. Det var vad killarna på Shopify gjorde när de var uppdragna att starta ett lönsamt företag på bara tre dagar.

Med hjälp av BuzzSumo sökte de efter delar av mycket delat innehåll som var relevanta för publiken. Med hjälp av den ursprungliga videon som skapats av någon annan tog de tipsen och skapade ett riktat listpost och delade det därmed till en relevant gemenskap online.

Det tog inte lång tid för det nya innehållet att börja köra trafik till nätbutiken där artikeln var värd.

Medan denna överskott av ny trafik vanligen inte kommer att leda till omedelbar försäljning, kommer väloptimerat innehåll som detta kontinuerligt att skicka trafik och generera försäljning över det långa loppet.

Omfamna mikroinnehåll

Ett av problemen som många marknadsförare står inför idag – inte bara de som är i e-handel – är att webben är i ett konstant tillstånd av information överbelastning. Publiken bombarderas med uppdateringar från sina favoritmärken, utgivare och media, både direkt och via aktier från personer i deras nätverk.

Med begränsad tid och krympande tålamod är konsumenterna bara inte villiga att ägna mycket tid på att smälta innehåll längre, du kan inte förvänta dig att de är villiga att titta på en video på 10 minuter eller läsa en artikel om 5 000 ord när de är på -Den-go.

Det är därför mikroinnehållet är till nytta. Korta, 10 sekunders Snapchats eller korta videoklipp som publiceras på Instagram och Facebook – eller till och med en video konverterad till GIF-format för Twitter – kan stöta på ditt engagemang.

Med mikroinnehåll får du samma fördelar med video och din publik är mer sannolikt att titta på när de vet att det inte kostar dem mer än 10-20 sekunder av sin tid.

Större märken har utnyttjat detta eftersom Vine blev en riktig fluga, inklusive Lowes, Doritos, Taco Bell, och även NASCAR.

Bloggar är sociala!

Det är inte ovanligt för marknadsförare och butiksägare att ha tunnsyn och fastna på idén att sociala medier handlar om Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest och Snapchat. Men bloggar är absoluta former av sociala medier – de är plattformar där innehåll läggs upp och innehållet ser aktier och kommentarer, precis som de mer populära sociala plattformarna.

När du marknadsför en e-handelsbransch, var noga med att inkludera regelbundna bloggutredningar i din sociala medierstrategi. Det kan köra mycket trafik tillbaka till din butik om du gör det rätt.

Skapa inte bara ditt eget innehåll, nå ut till influencers och bloggare som anpassar sig till din publik och jobba med dem för att få din verksamhet eller produkter som finns på andra webbplatser och sociala kanaler.

Skapa mer engagerande innehåll

När du skickar innehåll på dina sociala kanaler ska det ha ett syfte, vare sig det är att skapa kommentarer, dela, driva trafik till din butik etc. Det bästa sättet att göra det är att alltid skapa innehåll med fokus på att maximera engagemang.

Några av de bästa sätten att göra detta är att ställa frågor, skapa starka uppmaningar som är specifika för engagemang och rikta in målgruppernas känslor med en liten kontrovers från tid till annan.

Ju mer engagerande ditt innehåll är desto längre kommer det att nå utöver dina närmaste följare när de kommenterar, gillar och delar innehållet. Detta kommer att leda till upprepade kunder samt förvärv av nya kunder som inte tidigare var medvetna om ditt varumärke.

Använd sociala recensioner

Kundrecensioner är ett bra sätt att bygga sociala bevis på dina produktsidor och låta nya kunder veta vad de kan förvänta sig när de köper från dig. Många e-handelsplattformar använder appar som Yotpo för att utveckla mer engagerande recensioner i sina onlinebutiker, men du kan också utnyttja recensioner från dina sociala medier.

Yotpo gör det inte bara möjligt för dig att ansluta dina sociala konton för att lägga in användargenererat innehåll på dina sidor, men Facebook har också egna inlägg som du ska aktivera. På det här sättet, när potentiella kunder upptäcker dig i sociala medier, kan de se direkt från kanalen, utan att någonsin gå till din webbplats, att folk älskar dina produkter och tjänster.

Var noga med att konsekvent uppmuntra dina fans att lämna recensioner. Snarare än att be om recensioner via dina sociala kanaler, skicka uppföljande e-postmeddelanden efter inköp och inkludera en mycket synlig handlingsnotation. Be dem att snälla komma tillbaka och granska deras köp på dina sociala kanaler eller i din butik, så att du senare kan dra nytta av större socialt bevis som genereras av nöjda kunder.