3 prissättningsstrategier för e-handel som varje e-handelsföretag borde veta

0
160
views

Kommer du ihåg senaste gången du besökte din favoritbutik? Tja, om ja, låt oss komma ihåg dessa ögonblick tillsammans i detalj.

Förmodligen gick du in i affären och tittade blickande genom gångarna och rörde lite på föremålen för känslan av texturen och plötsligt hittade du din älskade, en t-shirt, en kjol eller en skjorta eller vad som helst. Du håller den snabbt och provar den över vad du än har på din kropp för att få den snabba känslan av att äga den. Då påminner din hjärna dig att det enda steget mellan att hålla den där grejen i din hand och äga den, är att faktiskt köpa den, det vill säga betala för den. Då försöker du genast hitta prislappen, vända den och kontrollera hur mycket det kostar.

Hoppsan!

Du börjar känna kloven mellan bås och garderob. Det kostar mycket, och du måste spara från det här och det och det för att faktiskt köpa plagget direkt. Det är inte ett fynd, det är inte en överenskommelse etc. så du ger upp, och lämnar förmodligen butiken efter några liknande upprepningar av detta.

Detta är en ganska vanlig offlineshoppinghistoria och exemplet här var främst för plagg, men om du någonsin tror att saker flyter annorlunda i e-handel, medan du handlar online – lämna den tanken där, för den är fel!

I e-handel är priserna ännu mer uppenbara, och du behöver inte vrida prislappen eller något, utan det förefaller framför ögonen på dig, direkt, tillsammans med produktnamnet, dess beskrivningar etc. Därför är onlineprissättningen av produkten en av de viktigaste komponenterna när du börjar bläddra bland produkter på en e-handelsplats. Dina kunder bryr sig verkligen om din prissättning.

För alla storlekar av e-handelsföretag från hela världen är onlineprissättning verkligen viktigt. Punkt.

För att understryka det ännu mer, låt mig dela med mig av några djärva fynd för att bättre vägleda dig om hur mycket du bör bry dig om dina e-handelspriser:

• Mer än 60 % av online-shoppare världen över anser att e-handel prissättning är en av de allra första kriterierna som påverkar deras köpbeslut. I nya e-handelsmarknader bryr sig konsumenterna mer om onlinepriserna.
• Runt 90% av e-handelsköpare är ganska flytande om jaktavtal och investerar tid på det innan de bestämmer sig på webbutiken där de kommer att handla. Denna tid för e-handel prisjämförelse mäts till att vara cirka 10 minuter per varje inköpt föremål.
• Prisjämförelsemotorer är en viktig del av e-handelsmarknadsstapeln, eftersom de utgör omkring 20% av e-handelstrafik för alla typer av produktkategorier. Självklart är detta förhållande ännu högre för produktkategorier där onlinepriserna är ännu viktigare, och shopparens persona är naturligtvis mer priskänslig, till exempel i elektronikhandel med hemelektronik.

Därför är det klokt att säga att e-handelsföretag av alla storlekar från hela världen borde ägna det mycket nödvändiga fokuset på deras online prissättningshanteringsoperationer och ta det som en lagsport, i stället för att lämna den under ledning av några personer i ett företag eller en avdelning.

När det tas på allvar och hanteras ordentligt, skulle alla storlekar av företag faktiskt se att online prissättning kan fungera som ett marknadsföringsverktyg och det kan ha ett stort inflytande i produktsidans konverteringskurser.

Låt oss nu se hur du kan börja omhänderta din e-handel prissättning på din webbplats så mycket som dina kunder gör – eller ännu mer – beroende på din marknadspositionering och börja göra det mesta av prissättningen.

1. Kostnadsinriktad e-handelsprissättning

Alla e-handelsföretag som är aktiva i någon produktkategori borde åtminstone vara medvetna om sina kostnader och åtminstone bör ha kostnadsorienterad prissättning som en av sina e-handelsprissättningsstrategier (snarare en förenklad) under sitt bälte.

Denna prissättningsstrategi för e-handel kräver att företaget kan skriva ned sina produktkostnader för var och en av sina produkter i sin portfölj och sedan ställa in en vinstmarginal för var och en av dessa produkter och prisa produkterna som summan av enhetskostnaderna och målmarginal.

Det låter och verkar för uppenbart men det är verkligen chockerande att se hur många e-handelsföretag förlorar sin enhetskostnad och misslyckas med att ens tillämpa denna strategi och missar helt balansen mellan enhetskostnader och produktpriser.

Den främsta orsaken till denna miss är att den enhetskostnad som vi pratar om här, inte är en given i någon affärsmiljö, och den borde dras parallellt med verksamheten inom företaget. Med andra ord är kostnaden för enhetsprodukt inte bara den kostnad som ett e-handelsföretag betalar för leverantören av den produkten på enhetsbasis, men det är faktiskt mer än så. Förenkling av denna beräkning kan göra det möjligt för e-handelsföretag att ta den leverantörskostnaden som enda kostnad för produkten och priset ovanpå. En sådan beräkning kommer att ignorera alla tillhörande driftskostnader som ett e-handelsföretag har för att leverera den produkten till sin slutkund.

Det finns många overheadkostnader som ett e-handelsföretag bär förblir på marken och också att växa. För att uppnå rätt enhetskostnadskostnad ska en driftkostnad per enhet läggas till ovanpå enhetens leverantörskostnad för den produkten.

Följande del, dvs målmarginalen kräver enkel matte i beräkningsdelen för online prissättning. Du borde lägga till det på den totala enhetskostnaden. Men igen, här är den avgörande delen att komma fram till rätt vinstmarginal som maximerar den totala vinsten som uppnåtts för e-handelsföretaget. Målmarginalen beror inte på företagets vilja, det beror snarare på marknaden och köparperspektivet. Till exempel, om produkten är i lyxkategori, så är köparen kanske inte efter låga onlinepriser, så en fortsatt starkare vinstmarginal kan fortfarande vara giltig. Samma tillvägagångssätt skulle emellertid ge 0 försäljning inom hemelektronikindustrin. Där är vinstmarginalerna helt smala och spelare med relativt dyra onlinepriser har inte mycket chans på marknaden.

Avslutningsvis kan vi konstatera att det finns 2 risker som följer med den kostnadsorienterade prissättningen för e-handel: Ett e-handelsföretag kan antingen undervärdera sina produkter eller helt förlora sin konkurrenskraft beroende på både kostnadsberäkning och resultatmål. Därför bör kostnadsorienterad prissättning ligga till grund för andra strategiska metoder för online prissättning och bör tillämpas tillsammans med dem.

2. Marknadsorienterad e-handelsprissättning

Ett e-handelsföretag, som ett annat företag från någon bransch, är inte ensam att göra affärer på sin marknad. Det finns massor av företag som är verksamma inom samma bransch, cirka 12 miljoner för att vara mer exakta. Som en del av denna 12 miljoner, varje företag som är verksamt i något land i någon produktkategori, konkurrerar direkt med flera direkta konkurrenter.

Därför kan ett e-handelsföretag inte bara fokusera på sina kostnader och den önskade vinstmarginalen och ignorera marknadskonkurrensen samtidigt som produkterna prissätts. Som vi förklarade i början av detta inlägg, bryr konsumenterna hårt om onlinepriserna och de jämför priserna mot konkurrenterna. Detta gör tydlig förståelse för marknadsprispositionen för alla e-handelsföretag ett måste.

På en sådan trångt och dynamisk marknad är det omöjligt att bygga denna tydliga förståelse för det konkurrerande landskapet. Automatiserade konkurrensprisspårningslösningar är nyckeln till framgång för alla storlekar av e-handelsföretag genom att anmäla företag om att onlinepriset sjunker över hos konkurrenter och låter dem anpassa sin egen online-pris som kommer att ge både konkurrenskraft och lönsamhet. (den söta platsen är den rätta blandningen av kostnadsorienterad prissättning och marknadsorienterad prissättning.)

Marknadsorienterad e-handel prissättning och konkurrenskraftig e-handel prissättning som ett resultat inte nödvändigtvis alltid tvinga e-handelsföretag att underkasta sina konkurrenter och sänka sina online priser tills hela marginalen försvinner. Den stora och ofta försummade nytta av marknadsorienterad prissättning med solid konkurrenskraftig prissättning är att det ibland visar företagens exceptionella prisökningar där priset kan vara riktigt lågt jämfört med konkurrenterna. Detta sker oftast när ett företag har kostnadsfördelar gentemot sina konkurrenter, och tack vare konkurrenskraftig prissättning kan dessa pärlor i hela produktsortimentet identifieras och en prisökning kan tillämpas samtidigt som konkurrenskraften hålls.
Marknadsorienterad konkurrenskraftig prissättning kan också tas i autopilot-läget genom att tillämpa dynamisk prissättning. Genom att ställa in de konkurrenskraftiga prisförändringsuppdateringarna som de interna prisförändringarna triggar (genom anmälningar) kan företagen uppnå en mer hållbar och faktiskt oslagbar konkurrenskraft. Men som en del av den dynamiska prissättningen bör företagen alltid lägga till kostnadsorienterad prissättning i sina automatiska modelleringar för att inte sluta med förlustavdrag för några av sina produkter.

3. Konsumentinriktad e-handelsprissättning

I varje aspekt av e-handel bör kundcentrering komma först över allt annat, och prisbeslut är inte ett undantag till det.

För att erbjuda perfekt anpassade prispunkter till sina kunder, bör alla e-handelsföretag enkelt och tydligt svara på dessa 2 frågor:
• Vad är min butiks unika försäljningspunkt? – Levererar jag oftast unikt värde och tillfredsställer mina kunder, eller erbjuder jag dem ett värde som kan hittas någon annanstans till ett bättre pris?
• Vilka är mina kunder? – Hur fungerar deras sinnen när de handlar mina produkter och är det deras hjärta eller sinne som talar när de köper min produkt?

Svaret på båda dessa frågor kommer faktiskt att ge en solid självmedvetenhet för e-handelsföretaget när det gäller sina kunder. Från det ögonblicket kan ett företag lätt berätta om en smal marginal är ett måste för sin butik, eller hur betydande placering av priserna nästa produktsidorna är och många liknande prisbeslut.

För företag som förblir mestadels vid det värdeorienterade slutet av spektret, skulle det vara klart att högre vinstmarginaler med svag prissättning av visualisering (mer betoning på andra element i samband med produkten) och kommunikation skulle fungera. Eftersom dessa kunder kommer att köpa dessa produkter med sina känslor snarare än deras ”rationale”. – med mindre beräkningar eller jämförelser. Men för företag som säljer produkter som främst är varor som du kan hitta någon annanstans och nyckeln blir konkurrensfördelarna i beaktande.

Slutsats: Du borde verkligen bry sig om dina onlinepriser.

Vikten av prissättning som en onlinestrategi i din ehandelsverksamhet är ett underskattat vapen i din arsenal. När det tas på allvar och hanteras på smarta sätt blir det ett hemligt och mycket effektivt marknadsföringsverktyg.

De tillvägagångssätt som vi delade här är de tre kärnprissättningsmetoderna och som du kanske också kände, utesluter de inte nödvändigtvis varandra. Med andra ord väljer du inte en och tillämpar en och försummar de andra. I motsats till de flesta marknadsförings- och tillväxtstrategierna fungerar de bäst när de tillämpas hand i hand med varandra. (som konkurrensutsatt marknadsorienterad prissättning tillsammans med korrekta enhetskostnadsberäkningar.)